Urednička analiza romana

Nenad župac, zoran penevski, ivana misirlić, jasmina radojičić, slobodan guberenić, urednik, urednici, librum, librum studio, izdavačka kuća, uredjivanje knjige, urednička analiza

Opšta analiza rukopisa iliti urednička analiza predstavlja temeljni pregled ključnih aspekata dela, pružajući autoru smernice za unapređenje strukture, radnje, likova, jezika i opšte kompozicije romana. Naši saradnici, odnosno urednici dolaze iz velikih izdavačkih kuća sa dugogodišnjim iskustvom u uređivanju raznih žanrova romana i kratkih priča.

Ova analiza obuhvata sledeće elemente:

Struktura i organizacija

U okviru ove analize, urednici procenjuju kako je delo organizovano na nivou poglavlja i delova priče. Fokus je na tome kako se delovi romana međusobno povezuju, da li se radnja odvija logičnim tokom, i da li poglavlja doprinose koherentnosti narativa.

Primeri situacija i rešenja:

Situacija: Ključni događaj se pojavljuje prekasno u priči, čime se usporava dinamika i angažman čitaoca.

Primer: Roman od 300 stranica uvodi glavni konflikt tek na 120. strani.

  • Rešenje: Urednik može predložiti preraspodelu poglavlja tako da ključni događaj dođe ranije, čime se ubrzava tempo i odmah angažuje čitalac.

Situacija: Poglavlja imaju neujednačen ritam – neka su preduga sa suvišnim detaljima, dok su druga prekratka i ostavljaju utisak nedovršenosti.

Primer: Poglavlje opisuje detaljan dijalog o porodičnoj večeri koji ne doprinosi radnji.

  • Rešenje: Skraćivanje manje bitnih scena i fokusiranje na događaje koji pokreću radnju ili razvijaju likove.

Situacija: Nedovoljno jasni prelazi između scena ili poglavlja.

Primer: Lik odlazi na putovanje u jednom poglavlju, a u sledećem se već nalazi na drugom kraju sveta bez objašnjenja prelaza.

  • Rešenje: Dodavanje kratkih prelaznih scena ili pasusa koji objašnjavaju promene prostora i vremena.

Radnja i tok priče

Ovaj segment analize bavi se uzročno-posledičnom povezanosti događaja, kao i logikom u razvoju priče. Proverava se da li događaji u priči imaju jasnu motivaciju, i da li su likovi i njihovi postupci uverljivi u kontekstu priče.

Primeri situacija i rešenja:

Situacija: Događaji u zapletu nisu dovoljno motivisani.

Primer: Lik iznenada odlučuje da napusti posao i preseli se u drugi grad, a čitalac ne razume zašto.

  • Rešenje: Dodavanje scena koje prethode tom događaju, prikazujući unutrašnju dilemu lika ili spoljne okolnosti koje ga teraju na odluku.

Situacija: „Rupe“ u zapletu gde radnja gubi kontinuitet.

Primer: U krimi-romanu ključni dokaz se iznenada pojavi, ali nema objašnjenja kako ga je junak pronašao.

  • Rešenje: Uvođenje scena istraživanja ili traganja koje bi pojasnile dolazak do dokaza i zadržale logiku priče.

Situacija: Neujednačen balans između glavne radnje i podzapleta.

Primer: Podzaplet o ljubavnoj vezi glavnog lika zauzima previše prostora u trilogiji fokusiranoj na političku intrigu.

  • Rešenje: Urednik može predložiti skraćivanje podzapleta ili bolju integraciju sa glavnim narativom.

Likovi

Analiza likova usmerena je na njihovu uverljivost, psihologiju i međusobne odnose. Urednici procenjuju da li likovi imaju jasno definisane ciljeve, osobine i razvoj kroz priču.

Primeri situacija i rešenja:

Situacija: Nedovoljno razvijena motivacija likova.

Primer: Glavni junak postaje heroj iznenada, bez prethodnih naznaka njegove hrabrosti ili unutrašnje snage.

  • Rešenje: Dodavanje scena koje postepeno grade njegovu ličnost i prikazuju izazove koji ga oblikuju.

Situacija: Stereotipizacija likova.

Primer: Ženski likovi prikazani samo kao ljubavni interes glavnog junaka.

  • Rešenje: Dublja karakterizacija koja daje slojevitost i sopstvenu motivaciju tim likovima.

Situacija: Nedoslednost u ponašanju likova.

Primer: Lik koji je tokom priče racionalan i hladnokrvan, odjednom donosi impulzivne odluke bez objašnjenja.

  • Rešenje: Uvođenje unutrašnjeg monologa ili dodatne scene koje opravdavaju promenu.

Stil i jezik

Ovaj deo analize fokusira se na način pisanja, uključujući stil, sintaksu i način na koji su rečenice organizovane u pasuse. Cilj je da jezik bude tečan, čitljiv i dosledan, ali i da odgovara tonu i žanru knjige.

Primeri situacija i rešenja:

Situacija: Rečenice su previše duge i složene u delu gde je potrebno postići brzinu i napetost.

Primer:
„Dok je hodala kroz mračni prolaz, srce joj je tuklo brže, a zvuci koraka su postajali sve glasniji, što ju je nateralo da se okrene i vidi ko je prati.“

  • Rešenje: Skraćivanje i pojednostavljivanje:
    „Hodala je kroz mračni prolaz. Srce joj je tuklo sve brže. Zvuci koraka – sve glasniji. Okrenula se.“

Situacija: Nedosledan stil u različitim delovima teksta.

Primer: U jednom delu knjige opis prirode je poetičan i detaljan, dok je u drugom suvoparan i funkcionalan.

  • Rešenje: Urednik može predložiti usklađivanje tona i stila kako bi tekst delovao dosledno.

Situacija: Upotreba nepotrebno komplikovanih rečenica koje usporavaju čitanje.

U školskim klupama raste samo paučina. Znanje više dolazi kroz pukotine.

Primer:
„U trenutku kada je prešla ulicu, primetila je kako se svetla gase, ali nije odmah shvatila da je to znak nečeg ozbiljnog, sve dok nije stigla do sledeće raskrsnice.“

  • Rešenje: Jednostavnija struktura:
    „Prešla je ulicu i primetila da se svetla gase. Tek na sledećoj raskrsnici shvatila je ozbiljnost tog trenutka.“

Opšti utisak o delu

Na kraju analize, urednik pruža povratne informacije o opštem utisku koji delo ostavlja. Ovo uključuje procenu da li je delo žanrovski konzistentno, kako funkcioniše kao celina, i da li postoji prostor za značajnija poboljšanja.

Primeri smernica:

  • Ako je delo zamišljeno kao triler: Nedostaje napetost i ritam. Urednik može predložiti dodavanje preokreta ili scena koje stvaraju tenziju.
  • Ako se radi o ljubavnom romanu: Dijalozi između glavnih likova možda deluju nedovoljno emotivno. Smernice bi uključivale produbljivanje njihovih interakcija kroz unutrašnje monologe i opise emocija.
  • Ako je u pitanju humoristički roman: Sugerisaće se dodavanje duhovitih situacija koje proizilaze iz radnje, a ne samo kroz dosetke likova.

Zajednička vizija sa autorom

U okviru opšte analize, urednici pružaju konstruktivne preporuke koje će vam pomoći da razvijete svoj rukopis, zadržavajući autentičnost i originalnu viziju autora. Smernice uključuju sugestije za unapređenje radnje, likova, dijaloga i opšti razvoj narativa.

Zaključak:
Opšta analiza rukopisa je prvi korak ka stvaranju snažnog i kvalitetnog književnog dela. Librum studio nudi sveobuhvatnu analizu koja pokriva ključne elemente teksta, pružajući autorima neprocenjive smernice za unapređenje rukopisa. Naš tim urednika posvećen je tome da vaš tekst podigne na viši nivo i osigura da postane nezaboravno književno delo.

Cena uredničke analize za roman od 250 strana je 250€. 

Više informacija o opštoj uredničkoj analizi pročitajte OVDE.

What do you think?

What do you think?

7 Comments:
September 7, 2024

Odlican tekst. Obuhvatili ste sve sto je potrebno. znaci autor moze da objavi preko vas knjjigu i da uradi samo prelom knjige ili lekturu?

September 7, 2024

Odličan tekst. Sjajan sveobuhvatni vodič. Bravo Librum tim!

September 7, 2024

Bravo Nikolina! Bravo Ivane! Kidate.

September 7, 2024

Mislim da ovde nije dodato to koliko je autoru znacajno da u knjigu koju je ulozio da ima vise od 70% ili kako ste rekli 100% prihoda (dakle Librum ne uzima procenat od prodaje?) kako bi vratio kroz prodaju to sto je ulozio, a jako je vazno da bude naglaseno da bi knjizare saradjivale sa autorima i/ili kroz distributere, autor mora da bude pravno lice kako bi mu se isplacivali novci
Inace ceo vodic je jako koristan za sve nove buduce mlade autore

September 7, 2024

Tako je, Igore. Kada autor sarađuje sa distributerima ili direktno sa knjižarama, uglavnom knjižare traže da je autor pravno lice kako bi se na račun vršila isplata novca od prodatih primeraka. Hvala

March 13, 2025

Hvala puno na svim informacijama- carevi ste 😉

March 26, 2025

Hvala tebi 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Insights